Alcar

TPMS -
Abroncsnyomás-ellenőrző
rendszer

TPMS

OE MINŐSÉGBEN

A TPMS JÖVŐJE: ALCAR!

Mint azt már jól tudjuk, 2014 végétől minden új személygépkocsit kötelező gumiabroncs nyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) ellátni, ebben már nincs semmi új.  Óriási újdonság viszont, hogy 2020. július 1-jétől az ALCAR egy jelentősen továbbfejlesztett, újgenerációs TPMS termékpalettát kínál Partnerei részére, a személyautó szegmens utángyártott alkatrész piacán.

Olvassa el itt, hogy mit jelent ez a négy betű: TPMS, és milyen széleskörű TPMS támogatást várhat el Ön, mint  ALCAR üzleti Partner.

TPMS ALAPOK

MI AZ A TPMS?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:

  • direkt rendszer - a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
  • indirekt rendszer - az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri

A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.

A TPMS rendszerek négy fő funkciója:

  • Növeli a vezetés biztonságát a gumik optimális tapadási képessége, a rövidebb fékút és a könnyebb kormányozhatóság által
  • Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást
  • Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását
  • Minimalizálja a CO2 fogyasztást az üzemanyagfogyasztás csökkentésével és a gumiabroncsok hosszabb élettartamának köszönhetően.
FELNI KIVÁLASZTÁSA TPMS SZENZORHOZ

Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó. Utóbbi, azaz indirekt rendszer esetében az adatokat az ABS szenzorból nyeri a rendszer, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.

Abban az esetben, ha a járműve direkt rendszerrel (vezeték nélküli jeladó az abroncs belsejében), a következőkre kell ügyelnie: 
1. A kiválasztott keréktárcsa kialakítása révén alkalmas-e TPMS szenzor felszerelésére?
2. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer komplexitásából adódóan mindenképp azt javasoljunk, hogy mindenképp forduljon szakértőhöz. Ők rendelkeznek a megfelelő eszközökkel a szenzorok felszereléséhez, illetve azok programozásához, valamint az esetlegesen felmerülő problémákat is orvosolni tudják.

Az ALCAR kínálatában megtalálható valamennyi könnyűfém, illetve acéltárcsa szerelhető a szükséges vezeték nélküli szenzorokkal (direkt TPMS), valamint 2012-es év kezdete óta minden releváns információ szerepel a TÜV tanúsítványokban.

TPMS - A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK

ALAPVETŐ INFORMÁCIÓK A TPMS RENDSZEREKRŐL, ILLETVE KEZELÉSÜKRŐL


Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között? 
A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.

Hogy működik egy indirekt TPMS rendszer?
Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez..

Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?  
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.

Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje. 

Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor? 
A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben. 

A jármű tulajdonosa nem fogja tudni maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.

Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is? 
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. 

A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell: 

  • Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicserélni a kopó alkatrészeket.  
  • Új abroncsok esetében új szenzorokra is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomás, abroncs pozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
  • A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán. 

Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?  
Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni. 

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező.

KOMPLEX KIHÍVÁSOK - EGYSZERŰ MEGOLDÁSOK

TPMS – NÉGY BETŰ – EGY MEGOLDÁS: ALCAR!

Az ALCAR egy fejlett, komplex megoldást kínál partnereinek a TPMS rendszerek támasztotta kihívásra!
A szenzorok, a szükséges szerelési, diagnosztizáló és programozó eszközök mellett szerviz- és pótalkatrészeket, valamint hathatós támogatást biztosít ügyfeleinek, továbbá minden szükséges információ, illetve rendszeres szoftver-frissítések elérhetőek az ALCAR Webshopban.
Az ALCAR digitális TPMS támogatása a nap 24 órájában könnyedén elérhető! A WEBSHOP-ban található TPMS konfigurátor segítségével könnyedén meg tudja válaszolni azokat a kérdéseket, hogy "Melyik szenzor illik az adott autóra?" vagy "Hogyan kell feltanítani a TPMS-t?". Emellett megismerheti TPMS eszközeinket, az összes szenzorunkat és a szervíz kiteket is.

 

Komplex kihívások – egyszerű megoldások

Az új szenzorok mellett az ALCAR egyúttal egy új, nagyteljesítményű eszközt is kifejlesztett, a TPMS Diagnosztikai eszközök globális piacvezetőjével, a BARTEC-kel együttműködve. Az ALCAR TECH600 segítségével a szakemberek rendelkezésére áll egy átfogó diagnosztikai és programozási eszköz, amely számos extrával rendelkezik.
Az új ALCAR TECH600 eszköz többek között színes kijelzővel, WIFI-vel, Bluetooth OBDII-vel, vezeték nélküli töltési lehetőséggel rendelkezik és egy erőteljes, ergonomikus dobozban foglal helyet.

A továbbfejlesztett navigáció, a menüben található nyelvek széles skálája, a WIFI-n keresztül elérhető frissítések, valamint az OBD átfogó elemzési lehetőségei révén az új eszköz megkönnyíti a napi műhelymunkát. Ehhez jön még az automatikus szenzor-felismerés, a multi-programozás, az ERP-integráció, a hatalmas adatbázis a feltanításokhoz, valamint hároméves licencidő. Egy egyszeri ALCAR frissítéssel pedig a világ legnagyobb szenzorgyártóinak teljes lefedettségét